MOTIVĀCIJAS CIKLI

Updated: Jan 27, 2019


Cilvēks strādā ar sevi visas dzīves garumā, taču nav iespējams saglabāt nepārtraukti vienmērīgi augstu motivāciju. Motivācijas līmeņi cikliski mainās. (Laikā, kad krājās nogurums, uzkrājas arī motivācija.)


Tālāk apskatīsim motivācijas ciklus, par piemēru ņemot apņemšanos sākt sportot un veselīgi ēst.


MOTIVĀCIJAS PERIODS

Tas ir posms, kas ir maksimāli koncentrēts uz rezultātu sasniegšanu, zināšanu un jaunu prasmju iegūšanu, kā arī pirmo rezultātu novērošanu.

Kā arī šajā motivācijas posmā, izņemot sajūtamo progresu ir raksturīga noturība pret vides negatīvo ietekmi.


Pievērsiet uzmanību šai sajūtai: "Jā, es neesmu perfekts, taču es strādāju ar sevi. Esmu procesā." Šādā veidā cilvēks nesāpīgi uzņem signālus no apkārtējās pasaules par savu nepilnību. Mēs visi neesam perfekti un nekad tādi nebūsim.


Savukārt dažkārt sava neperfekcionisma apziņa absolūti atņem spēju kustēties uz priekšu un kaut ko mainīt. Citkārt - tas ir dzinulis, lai mēs turpinātu.

SUPERMOTIVĀCIJAS POSMS

Eiforija no sasniegtajiem rezultātiem, posms, kad tiek pielikts visvairāk pūļu mēŗķu sasniegšanai.

KOMPENSĀCIJAS POSMS

Kāpēc motivācija neiet augšup?

  • norādījumi kļuva bezjēdzīgi (slodze un stingra režīma ievērošana vairs nenes sagaidāmo rezultātu)

  • norādījumi apnīk (vienveidīgs ēdiens un/vai vienveidīgi treniņi, vienveidīgs režīms)

  • norādījumi kļuva par grūtu (ietekmē ierobežoti organisma resursi un smadzeņu darbības fizioloģija)


Kāpēc motivācija neiet uz leju?

  • Fokusa nobīde no ķermeņa uz citām dzīves sfērām, kas bija novirzītas otrajā plāna supermotivācijas periodā. (laikā, kad cilvēks fokusējas uz treniņiem un ēšanas ieradumiem)

  • Jaunas pieredzes efekts - jaunu garšu atklāšana, kas neietekmē sasniegtos rezultātus.


Kompensācijas periods ir lielisks laiks, kas nepieciešams cilvēkam, lai atpūstos no fokusēšanās uz darbu ar savu ķermeni. BET šis periods ir saistīts ar spēcīgu pieķeršanos vizuāliem rezultātiem un bailēm tos pazaudēt.


REGRESS

Ieklausoties savās iekšējās bailēs sākas regress. Un pat ja turpina intensīvas nodarbības, progress apstājas un sākas pretējs efekts.


No fizioloģijas viedokļa tas ir skaidrojams ar normālu organisma aizsardzības reakciju:

  • cilvēka galvā rodas psiholoģiska barjera (nevar piespiest sevi iet uz treniņiem vai ēst veselīgi);

  • sākas tauku audu aizsardzība (cukura sintizēšana taukos)

  • muskuļu audu aizsardzība (to augšanas dinamika apstājas)

Tiklīdz beidzas jaunas pieredzes efekts kompensācijas periodā un iepriekš aizliegtie produkti vairs nesniedz emocionālu baudu tādā pat mērā kā iepriekš, cilvēkā rodas neapmierinātība un vēlme meklēt.


Un bieži cilvēks to interpretē kā vēlmi meklēt kaut ko vēl garšīgāku, neveselīgāku vai palielināt ēdiena apjomus. Cilvēks atkal meklē ēdienā baudu un mierinājumu.


Šeit cilvēks atcerās iepriekš sasniegtos rezultātus supermotivācijas periodā un sajūt neiespējamību tos sasniegt. Šādu domu iespaidā rodas vainas apziņa, kas neļauj virzīties uz priekšu, bet bremzē vēl vairāk līdz iestājas bezspēks.


AKTĪVS VĒROŠANAS POSMS

Vienmēr būs cilvēki, kas tieksies nostiprināt rezultātu un nepazaudēt to. Motivācijas krituma posmi ir normāli. Tā ir daļa no procesa.


Bezspēka sajūta ir laba ar to, ka cilvēks pārstāj darīt jebko, lai atgrieztos pie iepriekšējiem rezultātiem. Viņš var vienkārši gulēt uz dīvāna un neko nedarīt. Tikai vērot, kas notiek apkārt. Viņš neredz jēgu ideālos, ko iepriekš centies sasniegt.


UN TIKAI TAD notiek absolūts restarts - vienkārši runājot, cilvēks sāk apzināties, ka,

pieceļoties no dīvāna, padzerot ūdeni - pēc divām stundām viņam vajadzēs uz tualeti. Ja izies arā - tātad viņš var staigāt. Un tā viņš atkal sāk rīkoties - vienkārši tādēļ, lai dzīvotu un būtu.


NOVĒROŠANAS POSMS

Vērošana ir dabiska. Tā dod cilvēkam iespēju apzināties - mierīgi uztvert neapmierinātību ar ēdienu, domāt par citām vajadzībām un priekiem.


Cilvēka patiesā vajadzība ir ēst tā, lai aizmirstu par ēdienu.


Lai sekmētu sevis apzināšanos novērošanas posmā, labi darbojas objektīva sava ķermeņa novērtēšana, piemēram, ar fotogrāfiju.


PAGRIEZIENA PUNKTS

Tiklīdz cilvēks nonāk kontaktā ar savu ķermeni un saprot, kāpēc tas tāds kļuvis, notiek emocionāla izlīdzināšanās, un cilvēks apzinās savas patiesās vajadzības,

Tas ir pagrieziena punkts, un te notiek motivācijas uzlāde.


Tas ir lēmums "apgulties un patrenēt presi', "apskriet apkārt mājai", nevis abstrakti "jāsāk atkal trenēties". "Izvēlēlēties, piemēram, zivi vai dārzeņus, nevis torti".


Tas ir lēmums "šeit un tagad", nevis "uz visiem laikiem". Tas ir lēmums, kas nebalstās uz nākotni.


Motivācijas cikla shēma

JAUNS MOTIVĀCIJAS POSMS

Sākas brīdī, kad cilvēks ne tikai novēro un analizē sajūtas, bet sāk pieņemt lemumus. Šeit un tagad. Brīdī, kad izvēle notiek starp mirklīgu šī brīža apmierinājumu vai to, kas atvedīs pie mērķa, un viņš izvēlas ilgtermiņa ieguldījumu.


Jauns motivācijas ceļš ir mazo lēmumu ceļš,

kas nerada diskomfortu un sāpes.


Cilvēks sāk ieklausīties sevī, apzinās, kas viņam nāk par labu "te un tagad" un sāk justies labi nevis no rezultāta, bet procesa "ka ir uz pareizā ceļa" un enerģijas ir vairāk kā vajag.


Tiklīdz cilvēka pieņemtie lēmumi viņam sniedz gandarījumu "šeit un tagad" - tas nozīmē, ka ir sācies motivācijas periods.


Cilvēks sajūt prieku no lietām, kas viņam ir šobrīd pieejamas, no pareizajiem lēmumiem. Šajā posmā ir svarīgi uzturēt sevī apziņu, ka šis ir tikai sākums.


Jaunā motivācijas perioda sarežģītība ir tajā, ka traucē iepriekšējā pieredze. Jebkurš sportists, kas ir saskāries ar traumu vai smagu posmu pārvarēšanu vienmēr sāk pamazām. Prasīt no sevis izcilību treniņos un pareiza uztura plānā ir tālākais ceļš līdz rezultātam.


Sāciet maziem soļiem, bez vardarbības pret sevi, trenējaties tik, cik jums ir komfortabli: laikā apstājaties, pildiet treniņu ar labām sajūtām, nevis pāri saviem spēkiem, meklējiet jaunus aktivitāšu veidus.


Jo garāks ir motivācijas augšupejas posms, jo stabilāks rezultāts un mazāka varbūtība aiziet regresā un pazaudēt sasniegto.

"Apzinātās motivācijas" periodā, kura sākas pēc novērošanas perioda, cilvēks mācās pieņemt lēmumu, kas nav apkārtējās vides ietekmē. Un tas nenoliedz sajūtas, kas veidojas saskarē ar vidi.


"Kad man saka, ka esmu neglīta, man ir bēdīgi. Bet es nepieņemu lēmumu mainīt cilvēku, kas mani aizvainoja, viedokli par sevi. Es pieņemu, ka cilvēki dažreiz teiks man aizskarošas lietas vienkārši tāpēc, lai mani sāpinātu, bet es neko nedarīšu tādēl, lai viņiem patiktu"


Ir jāatgādina sev, ka katram ir savs ceļš un katram ir jāpaliek uzticīgam pašam sev. Tad sāpes, ko izraisa apkārtējie, sāks pazūst tikpat ātri, kā tās radās. UN tas dod iespēju sākt PAKĀPENISKU AUGŠANAS PERIODU.


Rodas loģisks jautājums: "Vai obligāti ir jāiet cauri regresam, vainas apziņai un bezspēkam?


KĀ NENONAKT REGRESA POSMĀ?

Neredzot savu darbību rezultātus, cilvēks zaudē ticību tam, ko viņš dara un nelemj atteikties no visa, krītot galējībā. Tāpēc, atceries, pēc katra etapa eksistē novērošanas un analīzes posms. Cilvēkam nekas nav jāmaina, vienkāši jāvēro savs stāvoklis un jāanalizē savas darbības.


Kompensācijas periods ir normāls un dabisks stāvoklis, lai cilvēks neieciklētos tikai uz ķermeni. Citādāk mēs liedzam sev dzīvot pilnvērtīgu dzīvi.


Ir jāapzinās, ka enerģijas kritums nav iemesls panikai, bet mierīgi jākonstatē, ka supermotivācijas posms ir galā. Šis ir laiks novērtēt rezultātus, kas sasniegti motivācijas posmā, piemēram, jaunas zināšanas, ieradumi un izmaiņas ķermenī.


Lai padarītu iepriekšējo motivācijas posmu maksimāli efektīvu, der apkopot visus labos un priecīgos brīžos, kas izjusti, pateikties sev un sagatavoties kaut kam jaunam.


Ja cilvēks neciklējas uz ēdienu, netiek apēsts par daudz. Nav baiļu, ciklēšanās uz ēdienu un pārēšanās, nav pieņemšanās svarā.



Cilvēka laimes formula ir kustība pie mērķa, nevis pats mērķis. Uzturēt kustības sajūtu ir panākumu atslēga.


Labi ieradumi un sports bez pārspīlēšanas sniegs labu rezultātu jebkurā gadījumā. Dažāda motivācijas pakāpe, kāpumi un kritumi nenozīmē, ka jācenšās vairāk. Tas nozīmē, ka ir laiks atpūsties.


Apzināties, analizēt un ieviest izmaiņas - veidot jaunus paradumus uzturā, dažādot treniņus, sekot līdzi motivācijas periodiem un tas viss nenoliedzami sniegs kārotos rezultātus!



  • White Facebook Icon
  • White YouTube Icon
  • White Instagram Icon